דילוג לתוכן העיקרי

שבת ותפילה

שאלה

לק"י

כבוד הרב שלום וברכה,

1. יורנו הרב מהו לעשות (או שמישהו אחר יעשה) מסז' לכף הרגל או בכלל בשאר חלקי הגוף בשבת על מנת להקל כאבים באיברים שונים בגוף ואם אני יודע שיש ובעקבות מסז' שכזה אוכל ללכת לבית הכנסת ואם לא רוב הסיכויים שלא אוכל ללכת.

2. אם אדם מאחר לקום לתפילה במניין והוא יודע שיאחר במאוד לסוע לעבודתו אם יחכה למניין מאוחר יותר -ובהנחה שאין לו תפילין עליו בזמן שהחל להתקדם לכיוון העבודה האם יוכל להתפלל במניין הראשון תפילת עמידה עם הציבור ללא תפילין ואח"כ במקום עבודתו ישלים את התפילה(שמע וברכותיה ועוד) עם תפילין?

תשובה

א. אם אדם אינו יכול ללכת הליכה בלתי מופרזת, בגלל בעיות שיש לו באיבר בגופו, הוא בגדר חולה שאין בו סכנה, ניוון שרירים וכיו"ב, ואין עליו איסור דרבנן, ומותר לעשות לו מסאז' או אחרים לו. ואם הכאבים רק מזדמנים, ואינו בגדר חולי, יש איסור, גזירה משום שחיקת סמנים. אבל אם אינו מפריז בתרגילי גוף או מסאז'ים מפרכים, שמעייפים עד שהוא מזיע, מותר. תוכל לשמוע הלכה יומית בעניין זה באתר נצח ישראל באודיו.

ב. כן. אבל ייזהר שלא יתמיד בשכחה כזו, וכן שהתפילה תהיה בזמן ולא לפני הזמן. וכן שישתדל לקחת בהשאלה מחברו בביכ"נ אפילו תפילין של ראש או של יד.