דילוג לתוכן העיקרי

בעניין מיצוות גיוס לצבא (לא תעמוד על דם ריעך)

שאלה

לכב' מורנו הרב ערוסי שליט"א, שלום רב!

זכיתי להיות מתלמידי זקני רבני תימן זצוק"ל, וראיתי שכב' ענה לגבי גיוס בחורי ישיבה לצה"ל באופן שלא תואם למה שלימדונו רבני תימן הנ"ל. היינו שכב' כתב: " אני בדעה שמצווה להתגייס לצבא המתאפיין כנ"ל, למי שבאמת אינו מייעד עצמו להיות מורה הוראה בישראל, ולמי שאין תורתו אומנותו באמת".
ואני שואל את כב', מדוע הוא מתיר למי שתורתו אומנותו לחלל שם שמים ברבים ולהשתמט מהצבא? "האחיכם יבאו למלחמה ואתם תשבו פה"? האם דמו אדום יותר מדמו של יהודי אחר?
מדוע נותן כב' עידוד להשקפה שאינה מבית מדרשם של רבני תימן, אחר שכב' דבק בדרך כלל בהם? אפילו מ"ו הגר"י קאפח זצ"ל שאמר לבחור ישיבה לא להתגייס לצבא בגלל ממשלת השמד של רבין, זה היה לשעתו וזה פשוט. אבל מכאן ולפסוק באופן גורף שכל מי שתורתו אומנותו ישאר בכולל, לא עלתה על דעתו, חס ושלום על כבודו.

כל זקני רבני תימן שהיכרתים קראו להתגייס לצבא ללא יוצא מן הכלל, ואף היו מהם כמה שאמרו שחבל שהם זקנים, כיוון שהם מיתאווים להחזיק בנשק כנגד האוייבים ולהשיב את כב' עם ישראל וכב' השם המקודש, מה שלא נעשה בעוונותינו 2000 שנה. רק הרבנים הצעירים שלמדו בארץ נהיו בעלי השקפה ליטאית מעוותת ופוליטית. אבל רבותי זקני תימן היו זכים וברים אין בהם שמץ של פוליטיקה, אלא דעת תורה נקייה.

אני מודה לכב' תורתו על התשובה. ברוך תהיה.

תשובה

כשייסדתי את כולל אברכים בקריית אונו לפני עשרות שנים, עליתי לירושלים עיה"ק, למו"ר הרה"ג יוסף קאפח זצ"ל לשאול אותו ולבקש את ברכתו.
ואחרי ששמע עמדתי הוא הורה לנו לייסד את הכולל, וזאת כדי להכשיר מורה הוראה, בגלל מציאות חיינו שהשתנתה, ומכח הכלל עת לעשות לה' הפרו תורתך, וציין שעלינו לחנך את האברכים, שההיתר שלהם הוא רק על בסיס עת לעשות לה' הפרו תורתך (והיתר זה הזכירו במשנה תורה להרמב"ם הלכות ת"ת). ונתן לנו ברכה מאלפת בכתב.