דילוג לתוכן העיקרי

תפילת לחש וחזרה

שאלה

כבוד הרב, אני תימני צעיר שחוקר את דרכי ביהדות על מנת לשמר את מסורת אבותיי, ולא מצאתי מנוח מלהבין את דרך המלך. נתקלתי בכל כך הרבה מנהגים בעדה שלנו, שחלקם שיבוש גמור וחלקם מיוסד על מסורת עתיקה ומדוייקת.
לשאלתי, באחת מהתשובות שקראתי באתר,
ציטוט:
"אולם רבינו התקין תקנה לכל התפילות בכל ימות השנה, שהש"ץ יתפלל בקול, והיודעים להתפלל יתפללו עמו מילה במילה, ושאינם יודעים שומעים מן הש"ץ ויוצאים ידי חובתם.
ותקנה הוא תיקן בגלל שהוא ראה את אשר אנו רואים גם בימינו, שבעת חזרת הש"ץ, המתפללים מדברים בינם לבין עצמם, ובמקום נמצאים יחידים שעונים אמן אחרי ברכות הש"ץ.
ובבית כנסת רמב"ם נהגו בר"ה גם בשחרית כתקנת הרמב"ם."

נאמר כך "שרבינו התקין תקנה" אני לא מצאתי שהרמב"ם מזכיר תקנה בכל ספריו אלא שבנו מעיד שזו הוראת אביו בבית הכנסת שלו!!!
1. מניין הראיה הוודאית הזו שהרמב"ם התקין תקנה בצורה גורפת ושאין כל ספק שאוליי מדובר בהוראת שעה?
2. מה גם שאם תיקן כך, מדוע לו תיקן זאת גם ליהודי תימן באיגרת או בדרך כלשהי(לא הזכיר בשום כתב)???
3. האם ניתן לשלול לחלוטין את הטענה שבתקופתו ובסביבתו של הרמב"ם היה נהוג להתפלל לחש וחזרה. והראיה האפשרית היא שאם לא כן, לא היה צריך הרמב"ם להורות בבית הכנסת שלו הוראה כזאת?
4. כיצד ניתן להסביר את המצב שבו התפללתי עם דרדעים בבית כנסת בלדי והם יושבים בחזרת הש"צ?
האין זה מסר סותר את הרמב"ם, מפני שאותם אנשים הם חכמים מאוד ויש מהציבור שרואה אותם ויושבים ומתחילים למלמל!
(האמת שחשתי מאוד לבעיית הדבורים וציפיתי לפחות מהם שיישמשו דוגמה וילחמו על השקט והכוונה עם הש"צ כמו מלחמתם על מסורת אבותינו, מה שכן אם יש ציבור רחב ויש בודאות יותר מעשרה המכוונים בליבם לברכות הש"צ אין הברכות לבטלה ואין כל בעיה).
חיזוק קטן ונוסף,הרבה מהבלדי תימן יתפללו מוסף בשבת ללא חזרה, מדוע לא התפללו גם שחרית ללא חזרה, לוגית מובן שיש להתפלל לחש וחזרה אלא בתנאים הדרושים!!!!
אבקש תשובה מלאה ומפורטת על מנת שאחליט מה היא דרכי בנושא, וכיצד עליי לנהוג מעתה שכן אני חש מאוד לדברי הרמב"ם.

תשובה

יקירי!

כולם מודים שדין התלמוד הוא לחש וחזרה. וגם הרמב"ם במשנה תורה התייחס רק להלכה זו, לחש וחזרה.

אולם הרמב"ם בתשובותיו התייחס לתקנתו, לא רק בנו. דברי רבינו בתשובותיו, ודברי בנו הובאו בהל' תפילה של רבינו, ע"י מהר"י קאפח זצ"ל בהוצאת מכון מש"ה.

הרדב"ז היה בדעה שתקנת הרמב"ם לא היתה לתמיד, ולפיכך הוא הורה לחזור ולהתפלל לחש וחזרה. אבל מדברי הרמב"ם שכל זמן שמדברים בחזרת הש"ץ ואין המתפללים שומעים את הש"ץ ועונים אמן, אין מקום לשתי תפילות לחש וחזרה, אלא לתפילה אחת.

ובאמת שאבותינו בתימן כשהיו מתפללים לחש וחזרה, היו המתפללים עומדים במקומם בעת החזרה, כאילו היו מתפללים ושומעים את הש"ץ כעונים אמן על כל ברכה.

ואילו המציאות שאנו רואים אותה במו עינינו, האשכנזים מטיילים בביהכ"נ בעת חזרת הש"ץ, והרבה פעמים מדברים זה עם זה, כאילו זה מקום מפגש וזמן מפגש.

והספרדים יושבים במקומותיהם, וגם הם כבר התרגלו לדבר.

והתימנים, אפילו הרמב"מיים, לא כולם, יש יושבים ויש מתהלכים ממקום למקום, ויש מכל אלה מדברים.

ולכן כל עוד מציאות כזו קיימת, תקנתו של הרמב"ם מתבקשת, והיא בבחינת ההכרח לא יגונה.