דילוג לתוכן העיקרי

ברכות

שאלה

שלום כבוד הרב
1)קראתי בספר פניני הלכה באינטרנט שמותר לדבר באמצע ברכות ק"ש או ק"ש עצמה וכן פסוקי דזמרה כדי למנוע הפסד ממון או הפסד גופני, האם גם באמצע ברכת המזון מותר להפסיק לדבר כדי למנוע הפסד ממון ?ומה הדין באמצע ברכת מעין שלוש ?
2)האם אפשר לבטל חזרת הש"ץ בבית כנסת בשבת כאשר ישנם אורחים חילונים שדורשים שלקצר את התפילה ולמהר לסיים ואם לא יקשיבו להם יש חשש למחלוקת וגם אם לא יהיה לגמרי ריב אז עלולים לדבר לשון הרע וכד' ותוך כדי התפילה גם יהיה רעש של דיבורים, האם אפשר במצב שיש תנאים אלו מתקיימים לבטל החזרת ש"ץ?
3)האם מותר לאדם שקיבל הצעת עבודה בתור מורה בתיכון חילוני למקצוע מתמטיקה לעבוד שם ?מבחינת חילול ה' שיראו שעובד שם ירא שמיים וכן מסייע עוברי עבירה שהמוסדות חינוך החילונים מתועבים ומשוקצים ומלאים בדברי כפירה ואפיקורסות רחמנא לצלן(אני למדתי שם לפני חזרתי בתשובה)..מצבו הכלכלי סביר אך או שהוא חושק ללמד שם או שפשוט אין לו עבודה אחרת כבר כמה שבועות, ולכן רוצה לעבוד שם, האם מותר בתנאים אלו?
4)מי שאוכל בורקס ונגמרו הבורקסים שאכל ופתאום רוצה לאכול מלאווח שגם ברכתו היא כמו ברכת הבורקס האם אין צריך לברך כלל גם שסיים אכילת הבורקס ?קראתי שאפילו שכלה מהמין הראשון אין צריך לברך אם נמלך בדעתו לקחת מאכל שסוג ברכתו כברכת המאכל הראשון...אם הרב יכול להסביר לי הלכה כזאת חשובה שאדע לתמיד
5)מי שיושב על שפת נחל ובירך על פירות ואכלם ולא גמר בדעתו שלא לאוכלם יותר אלא נכנס קצת למים בנחל כדי להתרחץ טיפה, האם שיוצא מהמים זה באמת הפסק וצריך לחזור לברך על הפירות אפילו אם לפני כניסתו למים רצה לאכול עוד פירות ?והאם יש הבדל בין כניסת כל הגוף למים לבין חלקו ?
6)מה יעשה מי שהולך בטיול עם חברו ופתאום איזה אשה חילונית לא הכי צנועה מבקשת ממנו לצלם אותה ואת חברה שלה שהן ביחד ?והאם יש הבדל בין אשה צנועה ללא צנועה לגבי מה שצריך לעשות?האם מותר לשקר שקר גמור כדי להנצל מזה ?ומה לעשות ?
7)האם אדם שנוסע באוטובוס מותר לו לאכול שם סנדוויץ' או פירות מבחינת דרך ארץ?
8)האם אדם שהיה שלשול ממש כמו מים בדיוק שיצא לו זה מצריך ברכה אשר יצר ?
9)קראתי באתר כיפה שמי שבירך בפרדס על פרי והלך באמצע להתפנות אפילו צרכים קטנים לא בבית כסא אלא בשדה אז שחוזר לאכול את הפירות צריך לברך עליהם שנית אפילו שלא גמר בדעתו שלא לאוכלם לפני שהלך להתפנות...איך זה יתכן ?ראיתי שיש דעה שאפילו בבית כסא בבתינו היום אין צריך לברך שנית לאחר היציאה משם
תודה רבה

תשובה

1. רק דין ברכה לברכה ולא בתוך הברכה, ולכן אין אפשרות לעשות כן בברכה מעין שלוש, שהיא ברכה אחת. והדיבור צריך להיות קצר ביותר, ורק כדי להינצל מנזק.
2. אם זהו הרכב המתפללים, אין לכם ברירה, רק תפילה אחת, והלוואי שתצליחו לשמור על קדושת התפילה וקדושת המקום.
3. אם אין לו עבודה אחרת, והוא מלמד מתמטיקה בלבד, ועושה עבודתו ומסתלק מן המקום - מותר.
4. אינו צריך לברך מזונות על המלווח, כי כבר בירך על הבורקס, ואם הוא אוכל כמות גדולה, והיא סעודתו, יברך לאחר מכן ברכת המזון.
5. אינו צריך לברך בשינויים כאלה.
6. להתנצל, לומר שהוא אינו מרגיש בטוב והוא ממהר. ובאמת שבמצב כזה אדם ירא שמים צריך להרגיש לא טוב, ולמהר להסתלק מן המקום.
7. משום דרך ארץ - לא.
8. כן.
9. אם לא היה שינוי מקום, התפנות לשירותים אינה מצריכה לברך מחדש.