דילוג לתוכן העיקרי

דין כיבוד אחות בכורה

שאלה

לכבוד הרב.
מהי ההלכה בעניין כיבוד אחות בכורה. אנו רק בנות במשפחה ואחותנו הגדולה- בכורה, טוענת שאנחנו חייבות לכבד אותה וכוונתה שכל מה שהיא אומרת או חושבת אנחנו צריכות לקבל ולציית ואם אנחנו מתנגדות לדעתה או לאופן חשיבתה אז לדעתה אנו בוגדות בה ולא מכבדות אותה כאחות בכורה. לדעתה גם בענייני ירושה מגיע לה פי 2 מאחיותיה או לפחות יותר. אני רוצה לציין שאנחנו מכבדות אוןתה כאדם וכאחות בכלל כמו שאנחנו משתדלות מאוד לכבד אחת את השניה אך לא חושבות כמוה בהרבה מקרים. אני מציינת שכולנו נשואות ובעלות משפחה וכולנו עברנו כבר את גיל ה40 אך קשה לנו להתמודד עם הדרישות של אחותנו , אך היינו רוצות בכל זאת שלום ולא להתווכח איתה כל הזמן שאנחנו סוברות אחרת ממנה. האם דין אחות בכורה כדין אח בכור וכיצד עלינו לנהוג?
תודה

תשובה

1. . חז"ל אמרו: אחיך הגדול כאביך. ויש שפירשו בגלל שהאח הגדול השקיע באחיו הקטן, בגידולו, ובחינוכו, כמסייע למאמץ של ההורים. ואם כן הוא הדין באחות גדולה. אבל אין הכוונה שיש חובה לציית לאח הגדול או לאחות הגדולה. אלא לכבדם.
2. בוודאי שאין לאחות בכורה פי שניים בירושה. אין צורך שעניין זה "יטריף" אתכם, אלא יש צורך להידבר בדרכי נועם, ולהיוועץ עם רב שילווה אתכם אם יהיה צורך ביישוב חילוקי הדעות שביניכם.