דילוג לתוכן העיקרי
Title Body תשובה ID מקור הייבוא מקור הייבוא Published שלח שאלה אל
מנהג נשות תימן בטהרה

1)    האם נוהגות הנשים להניח מוך דחוק לכתחילה?
2)    כמה בדיקות עושות הנשים בז' נקיים? (לכתחילה, בדיעבד, בשעת הדחק גדולה)
3)    האם הבדיקות הן פנימיות או בקינוח לבד? 
4)    מי שלא נוהגת כרמב"ם, האם נוהגת כש"ע? 
 

1 בימינו - כן.
2 לכתחילה כל שבעת הימים. בדיעבד ראשון ושביעי.
3 נהגו בקינוח. בימינו בדיקות פנימיות רק לא להגזים בחודרניות.
4 בימינו - כן.
 

49925 1 הרה"ג רצון ערוסי
האם העולם שטוח ולא כדורי?

בשנים האחרונות עולה שוב הטענה כי העולם שטוח ולא כדורי. מדגיש כדורי ולא עגול כי עגול עדיין יכול להיות שטוח כמעין דיסקה.
יורו הרב במאור תורתו,
איך ההלכה ו/או תפיסת הרמב"ם בנושא? האם ישנה נפקא מינה הלכתית אם הוא אכן שטוח? היש לעסוק בזה? מה הרב יכול להאיר בנושא?
תזכה לשנים רבות ומועדים טובים עם כל עם ישראל במהרה בקרוב בגאולה שלימה.

 

אין נפקא מינה הלכתית או אמונית.

49924 1 הרה"ג רצון ערוסי
שלום חוזר וניעור-

כאשר אני קונה מוצר בסופר איך אוכל לדעת שלא מעורב שם חמץ וסומכים על כך שהוא בטל בשישים לפני פסח?
האם יש רשימה של מוצרים או כשרויות מסויימות?
בנוסף מה דעת הרב על מצה עשירה?
תודה

א יש רשמת מוצרים כשרים באתר נצח ישראל.
ב מצה עשירה בית יוסף - לא בשבילנו.
 

49913 1 הרה"ג רצון ערוסי
האם מותר לאשה לישון עם פיג'מה קצרה ללא שרוולים

אם אין בנים בוגרים מלבד בעלה.

49908 1 הרה"ג רצון ערוסי
עלייה להר הבית בימינו

האם ראוי לעלות בימינו במסגרת ישיבת הסדר להר הבית כחלק מתהליך הגאולה?
אשמח להרחבה עפ''י דעתו של מרן הרב עובדיה

תודה

כל אחד יפעל לפי אבותיו. הרה"ר לישראל אוסרת.

49907 1 הרה"ג רצון ערוסי
רבים צריכים לו

כבוד הרב.
1 למדנו בהלכות אבל,  איסור לימוד תורה לאבל, מציין הרמב"ם שאם רבים צריכים לו, מותר בשינוי תהליך התורגמן.
התלבטנו, בהגדרת "רבים צריכים לו" האם בתחום קיום מצוה ומניעת עבירה או בלימוד רגיל כגון דף יומי או שיעור יומי/ שבועי קבוע.
2 האם הרב מכיר מקרה כזה למעשה אצל בני תימן או עדות אחרות?
יורינו מורנו ושכרו משמיים.
 

1 בד"כ רבים צריכים לו, למורה הוראה, אולם גם יש ומיישמים הוראה זו לרופא, או לאיש צבא, שרבים צריכים לו בהצלת נפשות.
לכן, גם רב שמלמד רבים ולימודיו הם הלכה למעשה, הוא בגדר רבים צריכים לו.
לא כן, לימוד דף יומי וכיו"ב, או מלמד שיעור שבועי, אינו בגדר רבים צריכים לו, כי נמצא מחליפים לאלה.
2 לא מכיר.

49905 1 הרה"ג רצון ערוסי
חובות נדרים של מתפללים + כהנים מעדות תימנים ואחרות

1 פרסום חובות נדרים של  מתפללים האם זה מותר? הרב ערוסי אסר
2 כשיש כהנים  מעדות תימנים ואחרות כיצד נוהגים?
 

1 נכון שאסרתי, אבל אני גם התרתי, שאם יש כאלה שנודרים ולא משלמים, למרות שנתבקשו, ולמרות שהותרו. האסיפה הכללית רשאית למנוע מהם להיות חזנים ולקרוא בתורה, אם הותרו. וכן התרתי שהאסיפה הכללית רשאית לפרסם מי שנודר ואינו משלם, למרות כל ההתראות שניתנו לו. והחלטות האסיפה הכללית חייבות להיות מפורסמות בעל פה ובכתובים.

2 כל בית כנסת לפי מנהג המתפללים שלו.

49904 1 הרה"ג רצון ערוסי
מקום שנהגו

1) משנה פסחים פ"ד מ"ד
מקום שנהגו לאכול צלי בלילי פסחים, אוכלים; מקום שנהגו שלא לאכול, אינן אוכלין.  מקום שנהגו להדליק את הנר בלילי יום הכיפורים, מדליקין; מקום שנהגו שלא להדליק, אינן מדליקין.  מדליקין בבתי כנסייות, ובבתי מדרשות, ובמבואות האפלים, ועל גבי החולים.

לעומת משניות א' ו-ג' מפרק זה לא צויין במשנה זו "ואל ישנה אדם מפני המחלוקת"? האם הסיבה לכך תהיה מפני שצלי בליל פסח וכמו כן נר בליל כיפור אינם דברים שבתוך ציבור אלא בתוך ביתו הפרטי של האדם ולכן אין כאן לא תתגודדו? 


2) האם בליל פסח כשאדם אוכל ב"חבורה" מעורבת (אוכלי צלי ושאינם אוכלים) תהיה כאן גדר של לא תתגודדו? שלשיטת השו"ע כל צלי ואפילו מחותך (שאינו שה צלוי כולו) יהיה אסור לאכול בין אלה שאינם אוכלים? 

ולפני שהרב יענה על שאלה זו אמשיך לשאלה הבאה שנראית קשורה לאותו עיקרון? 

בשו"ת מנחת אברהם של הרב אברהם חמאמי שמביא את דעתו של מארי בכמה וכמה דוכתי, מביא שם תשובה מאוסף התשובות של מארי בעמ' שיז וז"ל:

"כתב לעניין ההנהגה בתספורת בימי העומר בארץ ישראל וז"ל:... ולמעשה הייתי מיעץ לך להמנע לא משום לא "תתגודדו" כי אנו עדה שלמה, ויש לנו מנהגים קבועים בנוים על אדני פז, אלא כיון שאתה נמצא ביניהם, כדי שלא יביטו עליך בעין רעה עכ"ל". 

הבנתי ומובנים דברי הרב מיום ו' לגבי מקום שנהגו שלא להניח תפילין בחוה"מ שלא יבוא יחיד ויניח ביניהם ואלה דברים מובנים ופשוטים שכל בר דעת צריך לחוש להם. אך אולי כאן דוגמא שניתן לומר עליה בצורה מדויקת שיש עניין של "לא תתגודדו" כיוון שמנהג זה עתיק יומין וידוע כמנהג הקהילות?

3) ואמשיך לשאול... 

בדומה לתשובתו של מארי למעלה בעניין תספרות בעומר שאולי אפשר לכנות אותה "מנהג" אך בהשאלה בעלמא; עניין אכילת בשר צלי בתוך חבורה של אינם אוכלים (שג"כ נראה מנהג בתר תלמודי וחומרא בעלמא) האם גם כאן אין גדר של "לא תתגודדו" ולכן אין שום חשש (ואף אולי יש עניין חינוכי בדבר כלפי אותה חבורה כדי שילמדו ויבינו מה באמת הם נוהגים). 

4) ועכשיו לעניין דק קצת יותר. קהילה בתוך קהילה. תימני המניח תפילין במוסף ראש חודש בתוך בית כנסת שאין אחרים שמניחים. או בדומה, תימני המנענע את לולבו "מוליך ומביא מעלה ומוריד" ותו לא, בתוך קהילה שמוסיפים כיוונים למרות שכל המתפללים באים מאותו שורש? 

דוגמאות אלו הן חומרות במקרה הטוב ואולי צריך לכנותם "הנהגות". שאינן בהכריח קשורות כ"כ לעיקר הדין. כמובן שבמצבים כאלו צריך לדעת להתנהל בחכמה, להרחיק את המזיקין ולא להכווה, אך שאלתי יותר ברמת העיקרון. 

מהו הכלל המנחה בדברים הללו וכד'? מתי מדובר ב"לא תתגודדו" בענייני מנהג ומתי מדובר בטעם לפגם (שגם בזה יש לחשוש בהתאם לנסיבות)? 
 

1 אכן כן.
2 אפשר שיש בזה ל"ת.
3 תספורת בימי העומר הוא מנהג של עדות וקהילות, ולכן מארי אומר, שיש לנו מנהג ואין לבטלו, בגלל לא תתגודדו, כי כל קהילה נוהגת את מנהגה, אבל הנחת תפילין בחוה"מ היום (מלבד קהילות מועטות של אשכנזים), הוא עניין של יחידים, ואל לו להניח בציבור שלא מניחים.
4 המניח תפילין במוסף ר"ח, בו זמנית, עם ציבור שלא מניח, יש חשש למחלוקת, אבל אם מניח בזמן מאוחר יותר או מוקדם יותר, אפשר.

49903 1 הרה"ג רצון ערוסי
קטיפה בלישת המצות


זכורני שאע"פ שהרב התחבט קצת בעניין קטיפת העיסה עם קצת שמן על הידיים, הוראת הרב תמיד הייתה לאסור או לפחות לנסות ולהימנע.

בשנים האחרונות שמעתי קולות, מבין התלמידים, שהרב התיר קטיפה בשמן? האם דבר זה נכון?

לכאורה מדברי מארי הדבר אסור ולא רק לקטף בדבר שאינו מים אלא כל סוג של שמן (ולא רק זית המעשיר את המצה). וכן מציין הרב שבח בספרו בשם מארי.

כהוראת מארי.

49901 1 הרה"ג רצון ערוסי
תוספי תזונה בלי כשרות לפסח

יש לי תוסף תזונה עם כשרות. שוחחתי עם החברה .  אמרו שאין להם כשרות לפסח. אבל המוצר לא מכיל חמץ... האם ניתן להשתמש? עקרונית אני אמור לשמור על רצף שימוש.

תשובת פרופ' חיים גמליאל
כן אם מתקיימים התנאים הבאים:

1.    תכשירים בתוך קפסולות ("כמוסות") – מותר לבלען בפסח.
2.    תכשירים שאינם ארוזים בקפסולות – אם יש בצריכתם "הנאת החיך" (כלומר שטועמים אותם תוך כדי בליעה), כמו לכסניות של ויטמין בי 12  – אסורים בפסח.
3.    אם טעמם מר, ובעיקר אם אינם ראויים למאכל כלב – מותר לבלעם. ע"כ.
 

49899 1 הרה"ג רצון ערוסי