דילוג לתוכן העיקרי

כהן וגרושה

שאלה

לכבוד הרב,

הרמב"ם בספר המצוות, מצוות לא תעשה קס"ב, כותב ביחס לכהן שבעל גרושה ללא קידושין:
"ובאור זה שכהן הדיוט נאסרו עליו הנשואין כמו שאמרנו לא יקחו והוא איסור הנשואין אבל אינו לוקה עד שיבעול כמו שקדם באורו. אמנם אם בעל בלא קדושין אף על פי שזה אסור עליו ומוזהר ממנו ופסלו לכהונה אינו לוקה משום זה כי לא באה האזהרה מזה."

ולא הבנתי את דבריו
1.הרמב"ם כותב מצד אחד שאסור לכהן לבעול גרושה ללא כתובה וקידושין ושכהן מוזהר על זה, ובסו, המשפט כותב להיפך - שלא באה האזהרה על זה.
אז כהן מוזהר לשיטת הרמב"ם על בעילת גרושה ללא כתובה וקידושין, ואם כן אז היכן מוזהר בתורה?

2.הרמב"ם כותב שבעילה של גרושה פוסלת את הכהן לכהונה, וזה לא ברור כי לא מצינו הלכה כזאת בשום מקום במשנה תורה, כהן אפילו שחטא, כהונתו לא נפסלת.
מה כוונת הרמב"ם ש"פסלו לכהונה"?

תשובה

1 דוק ותשכח, שכתב רבנו, שם, בסה"מ, לגבי כהן שבועל גרושה, בלי קידושין, "ואע"פ שזה אסור ומוזהר עליו, ופסלה, אינו לוקה משום זה, כיון שלא נתפרשה אזהרה לכך", כלומר לא נתפרשה אזהרה מפורשת ומיוחדת לכהן שבועל גרושה בלי קידושין, אלא רק האזהרה שלא יקח בלוקחין בקידושין.
2 כי כן התורה כתבה שכהן שבועל גרושה, מחלל אותה ושהוא הכהן לא נפסל וזו גזירת הכתוב.
כלומר, הוא חלל, כפי שנתחללה קדושת כהונתו, והוא הופך להיות כדין ישראל.